‘Protect all life’ lagu tema kunjungan Bapa Suci Fransiskus ke Jepun

"Protect All Life" (Lindungilah Semua Kehidupan) adalah sebuah frasa dalam “Doa umat Kristiani bersama semua makhluk", bahagian kedua dari doa terakhir yang mengakhiri Ensiklik Sri Paus Fransiskus 2015, “Laudato Si".

Nov 14, 2019

TOKYO: "Protect All Life" (Lindungilah Semua Kehidupan) adalah sebuah frasa dalam “Doa umat Kristiani bersama semua makhluk", bahagian kedua dari doa terakhir yang mengakhiri Ensiklik Sri Paus Fransiskus 2015, “Laudato Si".

Lirik lagu tema itu dikarang oleh Jun Inoue dan muzik  Amadeus Code Ai. Muzik yang diaransemen oleh Gyo Kitagawa itu dibawakan oleh Dreamers Union Choir. Muzik itu tersedia dalam versi paduan suara, instrumental, karaoke, dan koreografi di laman web  rasmi Jepun dan saluran YouTube kunjungan Sri Paus itu.

"Protect All Life" adalah tema dan logo kunjungan Sri Paus Fransiskus ke Jepun 23-26 November 2019. Saat pelancaran lagu tema itu, Konferensi Para Uskup Jepun menjelaskan  di laman web mereka bahawa setiap umat  telah menerima karunia kehidupan, diciptakan menurut gambar Tuhan, dan sedang dibawa ke tanah air abadi kita bersama dengan semua orang.

Para uskup itu juga menyatakan kebimbangan mer eka bahawa, "rumah kita bersama (bumi) diabaikan oleh umat manusia dan ia mengeluh dengan rasa sakit dan kesusahan".

Gereja di Jepun sedang melakukan segala upaya untuk melindungi setiap kehidupan dan menyahut pelbagai masalah berkaitan dengan kehidupan manusia.

“Tema kunjungan Sri Paus ke Jepun ini," kata para uskup, "mengungkapkan tekad kita untuk memberitakan Injil kehidupan yang dibawa oleh Kristus, dan untuk berdoa serta bekerja demi perdamaian Kristus.” -- media Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments