Rahib 81 tahun dari Singapura tersenarai 100 wanita inspiratif

Seorang biarawati berusia 81 tahun, yang bekerja sebagai kaunselor di penjara di Singapura selama empat, masuk dalam senarai “100 wanita inspiratif” tahun ini.

Nov 14, 2019

SINGAPURA: Seorang biarawati berusia 81 tahun, yang bekerja sebagai kaunselor di penjara di Singapura selama empat, masuk dalam senarai “100 wanita inspiratif” tahun ini.

Gerard Fernandez, Sister Kongregasi Gembala Baik yang memimpin pelayanan penjara Gereja Katolik Singapura dipilih oleh British Broadcasting Corporation (BBC) sebagai salah seorang tokoh yang menginspirasikan dunia.

“Tuhan punya banyak kejutan. Ini adalah salah satunya,” kata biarawati itu setelah mendengar khabar tersebut.

“Saya tidak melakukan apa-apa untuk menjadi terkenal, menerima pujian atau penghargaan. Tetapi saya gembira bahawa seorang Gembala Baik telah terpilih. Pekerjaan kami adalah untuk mereka yang terlantar.

Sr Fernandez mulai mengunjungi para tahanan sejak masih sebagai seorang biarawati muda. Pada 1997, ketika Keuskupan Agung Singapura memulakan karya pelayanan untuk penjara, dia dipilih untuk memimpinnya. Pekerjaan itu berlanjutan sampai dia melepaskannya pada tahun 2017.

Total Comments:0

Name
Email
Comments