Sri Paus Fransiskus beri sumbangan 100 ribu Euro untuk basmi pandemik coronavirus

Itali terus menjadi negara dengan jumlah kes virus corona terbesar di Eropah. Pada 11 Mac, pemerintah Itali semakin memperketat pembatasan dengan memerintahkan penutupan semua kedai, kecuali farmasi dan kedai menjual barangan makanan.

Mar 21, 2020

ROMA: Itali terus menjadi negara dengan jumlah kes virus corona terbesar di Eropah. Pada 11 Mac, pemerintah Itali semakin memperketat pembatasan dengan memerintahkan penutupan semua kedai, kecuali farmasi dan kedai menjual barangan makanan. Dalam suasana semakin getir ini, dilaporkan Sri Paus Fransiskus mengirimkan sumbangan sebanyak 100 ribu Euro ke Caritas Itali. Bapa Suci memberikan sumbangan itu melalui Dikasteri untuk Pengembangan Manusia Integral yang misinya untuk meningkatkan soli dariti terhadap orang-orang paling lemah.  rentan.

Sumbangan itu, menurut pernyataan dikasteri itu, adalah ungkapan “kedekatan spiritual dan sokongan bagi yang menderita pandemik pada ketika ini, dan bagi semua orang yang merawat mereka.” Caritas Itali, bersama Komuniti Sant’Egidio, memohon agar orang miskin dan berisiko tidak ditinggalkan, terutama pada saat sukar ini, seraya menggemakan kata-kata Sri Paus yang menyokong mereka dalam doa. -- media Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments