Sri Paus Fransiskus lantik paderi asal Bangladesh untuk jabatan diplomatik

Gereja Katolik di Bangladesh menyambut baik pelantikan salah seorang paderi asal negara itu untuk menjawat jawatan diplomatik Vatikan. Ini merupakan

Jul 10, 2021

DHAKA: Gereja Katolik di Bangladesh menyambut baik pelantikan salah seorang paderi asal negara itu untuk menjawat jawatan diplomatik Vatikan. Ini merupakan yang pertama bagi negara di Asia Selatan itu.

Father Lingku Lenard Gomes diangkat oleh Sri Paus Fransiskus sebagai Setiausaha Nunsiatur Apostolik di Panama pada 1 Julai.

“Ini adalah tanda kedewasaan Gereja di Bangladesh,” kata Uskup Rajshahi, Msgr Gervas Rozario.

“Waktunya telah tiba bagi kita untuk menyahut panggilan misionari kita,” katanya.

Uskup itu mengatakan Fr Gomes akan menjadi misionari dengan cara yang khusus, dan pada masa hadapan, “kami akan mencuba untuk menyumbang lebih banyak untuk gereja domestik mahupun di Gereja universal.”

“Dahulu, para misionari asing datang ke Bangladesh untuk pelayanan pastoral mereka, sekarang Gereja Bangladesh yang menyediakan dirinya untuk melayani GerejaGereja luar negera,” kata uskup itu.

Hingga ke hari ini, ada enam orang paderi dari Keuskupan Rajshahi yang bekerja di luar negara, sementara lima lainnya sedang dipersiapkan untuk melayani misi.

Fr Gomes adalah imam pertama berasal dari Bangladesh yang diangkat untuk menduduki jabatan diplomatik Vatikan.

“Saya akan memberikan yang terbaik dalam pelayanan saya,” kata Fr Gomez seraya mengungkapkan rasa terima kasihnya kepada Uskup Rozario atas sokongannya yang berterusan. — LiCASNews

Total Comments:0

Name
Email
Comments