Sri Paus Fransiskus serukan kerjasama ekumenis yang lebih kuat, akrab

Sri Paus Fransiskus meminta pelbagai kumpulan Kristian untuk bekerja sama membangun ikatan persahabatan dan kasih yang lebih kuat.

Jun 12, 2021

VATIKAN: Sri Paus Fransiskus meminta pelbagai kumpulan Kristian untuk bekerja sama membangun ikatan persahabatan dan kasih yang lebih kuat.

“Saya mendorong anda untuk terus  berjalan bersama, berbahagi kehidupan dan kasih persaudaraan,” kata Sri  Paus dalam pesan video kepada pertemuan anggota Gerakan Yohanes 17 di  Amerika Syarikat. 

Bapa Suci mengatakan kesaksian  yang diusahakan oleh kumpulan itu  setiap kali mereka bertemu dengan  Sri Paus “memberi saya harapan dan  sukacita.”

Gerakan Yohanes 17 (John 17  Movement) dimulakan pada tahun  2013 oleh pendeta Gereja Pantekosta  Joe Tosini, yang merasa terpanggil  untuk berdoa bagi Sri Paus Fransiskus  yang baharu dipilih, lapan tahun lalu..

Nama gerakan ini diambil dari Injil  St. Yohanes, bab 17, di mana Yesus  berdoa, “Agar mereka menjadi satu.”

Pesan Sri Paus Fransiskus yang  disampaikan pada 9 Jun itu ditujukan  kepada anggota gerakan yang mengadakan retret dengan tema “Rekonsiliasi Relasional, Cara Baru menuju  Rekonsiliasi Kristian” “

Apakah anda mencintai atau tidak,  cinta yang menjadi daging, cinta yang  memberi kita kehidupan adalah jalannya,” kata Sangti Papa melalui videonya. 

“Kita selalu mengacu cinta dengan  semacam pemahaman filosofi platonis dan idealis. Cinta itu nyata, cinta  memberikan nyawanya bagi orang  lain, seperti yang Yesus berikan kepada kita. Cinta tidak diajarkan, tetapi  dihayati, dan anda mengajari kami  dengan menjalaninya,” tambah Sri  Paus Fransiskus. 

Paus mengatakan John 17 Movement adalah tentang orang-orang  yang, sambil menikmati cappuccino,  makan malam atau airkrim di sekitar  meja, sambil menyedari dan menemui  bahawa semua kita adalah saudara!—  LiCAS.news

Total Comments:0

Name
Email
Comments