Sri Paus jadikan hari Minggu biasa jadi luar biasa

Pada hari Minggu biasa 24 Jun 2018, Paus Fransiskus melakukan kunjungan yang disebut “kejutan luar biasa” di pinggiran kota Roma.

Jul 06, 2018

VATIKAN: Pada hari Minggu biasa 24 Jun 2018, Paus Fransiskus melakukan kunjungan yang disebut “kejutan luar biasa” di pinggiran kota Roma.

Hal itu disebut luar biasa oleh media itu kerana yang biasa dilakukan Sri Paus adalah kunjungan Jumaat Belas Kasih atau Jumaat Kerahiman.

Namun kali ini Paus Fransiskus muncul di sebuah koperasi bernama “Durante e dopo di Noi. Casa OSA” (Selama dan setelah kami. Rumah Para Pekerja Perawatan Kesihatan). Sri Paus datang ke sana, untuk berbual-bual dengan sekitar 200 sukarelawan dan memeluk penghuni yang ada di situ.

“Kami selalu peduli akan kebahagiaan dan kesejahteraan mereka yang kami bantu – yang ketika ini berjumlah lebih 50,000 di seluruh Itali,” jelas presiden perkumpulan itu, Luca Milanese.

Tujuan penubuhan perkumpulan itu ialah melayani manusia yang bermasalah, membantu mereka meningkatkan kehidupan, menjadi semakin otonomi, dengan bantuan orang-orang yang mereka cintai dan para pekerja kesihatan.

‘Casa OSA’ adalah projek kehidupan yang menstimulasi emosi, sikap, hubungan dan keinginan mereka yang dibantu. Projek itu juga “menopang keluarga-keluarga yang mengingini masa hadapan bermartabat bagi anak-anak mereka bahkan ketika mereka sudah tidak ada,” kata Milanese.

Paus Franiskus mengatakan dia bersyukur dapat bersama-sama dengan perkumpulan tersebut serta orang-orang kurang upaya serta mendorong mereka yang hadir dengan mengatakan “percayalah pada mimpi-mimpi dan pada keindahan hidup dalam kesatuan dengan Tuhan.”

Fasiliti yang dikunjungi Paus Fransiskus itu adalah sebahagian dari rantai kerja pusat tersebut dengan orangorang kurang upaya. — VIS

Total Comments:0

Name
Email
Comments