Sri Paus kecam sifat ‘predator’ ke atas bumi

Sri Paus Fransiskus mendesak agar ‘pendekatan ekologi baharu” segera diambil demi kelestarian alam ciptaan Tuhan dan mengecam “sikap predator” yang dimiliki manusia terhadap bumi ini.

May 29, 2021

VATIKAN: Sri Paus Fransiskus mendesak agar ‘pendekatan  ekologi baharu” segera diambil  demi kelestarian alam ciptaan Tuhan dan mengecam “sikap predator” yang dimiliki manusia terhadap bumi ini.

Dalam pesan video pada 25 Mei  lalu, Sri Paus menyeru agar pemikiran yang “membuat kita merasa bahawa kita adalah penguasa  planet ini dan sumber dayanya” –  segera diakhiri. 

Bapa Suci mengatakan sikap  seperti itu “memberi kita wewenang untuk menggunakan sarana yang telah Tuhan berikan  kepada kita secara tidak bertanggung jawab”.

Vatikan melancarkan Platform  Aksi Laudato Si' yang baharu  pada 25 Mei untuk merayakan berakhirnya perayaan Tahun Laudato si’

Bapa Suci mengingatkan umat  beriman akan panggilan “untuk  menjaga bumi, yang merupakan  rumah kita bersama,” dalam ensikliknya tentang alam sekitar,  Laudato Si’ yang diterbitkan tahun 2015.

Pada musim pandemik, telah  mengungkapkan dengan jelas,  “jeritan alam dan tangisan orang  miskin yang sangat menderita kerana kesan pandemik.” 

Bapa Suci menekankan kembali  bahawa “semuanya saling berhubungan dan saling bergantung,  dan kesihatan kita tidak terlepas  dari kesihatan alam sekitar tempat  kita tinggal.” Paus Fransiskus mengatakan  pendekatan ekologi baru diperlukan untuk “mengubah cara kita  tinggal di dunia, gaya hidup kita,  hubungan kita dengan sumber  daya bumi, dan secara umum, cara  kita memandang manusia dan cara  menjalani kehidupan.” Bapa Suci memperbaharui seruannya untuk “merawat ibu bumi”  dan untuk “mengatasi godaan keegoisan yang menjadikan kita pemangsa sumber daya bumi. 

“Mari kita menumbuhkan rasa  hormat terhadap anugerah bumi  dan ciptaan. Mari kita ciptakan  gaya hidup dan masyarakat yang  akhirnya ramah alam sekitar,” ujar  Fransiskus. — media Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments