Umat Kristian tidak seharusnya cengeng dan cepat marah

Pengharapan yang sebenarnya terletak pada pewartaan akan kematian dan kebangkitan Yesus, tidak hanya dengan kata-kata seseorang, tetapi juga perbuatan, kata Paus Fransiskus.

Oct 13, 2017

VATIKAN: Pengharapan yang sebenarnya terletak pada pewartaan akan kematian dan kebangkitan Yesus, tidak hanya dengan kata-kata seseorang, tetapi juga perbuatan, kata Paus Fransiskus.

Orang-orang Kristian dipanggil untuk menjadi saksi kebangkitan melalui cara mereka untuk menyambut, tersenyum dan mencintai, bukan sekadar mengulangi kalimat yang sudah dihafal, ujar Sri Paus semasa audiensi mingguan pada 4 Oktober.

“Seperti itulah orang Kristian sejati, tidak cengeng dan cepat marah, tetapi yakin dengan kekuatan Kebangkitan bahawa tidak ada kejahatan yang abadi, tidak ada malam tanpa akhir, tidak ada orang yang secara abadi bersalah, tidak ada kebencian yang lebih kuat daripada cinta,” kata Sri Paus Fransiskus paus seperti dilaporkan oleh Catholic News Service.

Bapa Suci serangkaian ceramahnya tentang harapan Kristian, yang merefleksikan pembacaan dari Injil Lukas, yang menggambarkan kehairanan dan ketidakpercayaan para murid saat dikunjungi oleh Kristus yang telah bangkit.

Orang Kristian bukanlah “nabi malapetaka” melainkan misionari pengharapan yang ditugaskan untuk mewartakan kematian dan kebangkitan Yesus, yang merupakan inti iman Kristan, tegas Paus Fransiskus kepada ratusan ribu penziarah yang berhimpun di Dataran Sto Petrus.--CNS

Total Comments:0

Name
Email
Comments