Uskup Asia bina komuniti tindakan iklim

Lebih 30 pekerja Gereja dari pelbagai persidangan uskup di Asia berkumpul di Filipina untuk bengkel tiga hari untuk membina komuniti menangani krisis iklim, bermula April 14 lalu.

May 03, 2024

Para peserta konferensi ekologi anjuran Federasi para Uskup Asia di Tagatay, Filipina baru-baru ini. Gambar: LiCAS.news


TAGAYTAY:
Lebih 30 pekerja Gereja dari pelbagai persidangan uskup di Asia berkumpul di Filipina untuk bengkel tiga hari untuk membina komuniti menangani krisis iklim, bermula April 14 lalu.

Bengkel yang dianjurkan oleh Pejabat Pembangunan Manusia – Meja Perubahan Iklim (OHDCCD) Federasi Konferensi para Uskup Asia (FABC), dihoskan oleh Caritas Filipina di Kota Tagaytay.

Para peserta terlibat dalam perbincangan menyeluruh tentang iklim semasa dan isu kemampanan yang dihadapi rantau ini.

Mereka juga berkongsi amalan terbaik dan pelan tindakan dalam memerangi kesan krisis iklim.

Uskup Allwyn D’Silva dari Mumbai, pengerusi OHD-CCD, berkata Gereja Katolik harus “lebih terlibat” dalam pelbagai isu alam sekitar kerana “Asia adalah rumah kepada banyak negara yang terdedah kepada perubahan iklim.”

Prelatus itu mencabar Gereja-gereja di Asia untuk “membina jaringan penyokong dan orangorang yang mengutamakan kesejahteraan bersama bagi menerajui tindakan iklim serta memupuk komuniti yang pantas bertindak menangani krisis iklim. Semasa bengkel itu, Dr Benedict Alo D'Rozario, presiden Caritas Asia, membincangkan bagaimana tindakan sosial dan senjata kemanusiaan Gereja Katolik, cuba mempertahankan dan memperkasakan masyarakat terhadap kesan krisis ekologi.

Dalam salah satu sesi, peguam dan pakar dasar alam sekitar, Antonio La Viña menggesa komuniti Katolik untuk mengambil tindakan iklim segera kerana “kita kesuntukan masa, bukan kerana dunia akan berakhir, tetapi kepupusan manusia dan makhluk lain.”

Konferensi para uskup yang mengambil bahagian adalah dari Filipina, Myanmar, Indonesia, Thailand, Vietnam, Malaysia, Jepun, Nepal, Sri Lanka, Bangladesh dan India.

Uskup Jose Colin Bagaforo, presiden Caritas Filipina, menyifatkan pertemuan daripada pelbagai Gereja Katolik di rantau ini sebagai langkah penting dalam “membangunkan tindak balas yang lebih komprehensif dan berkesan terhadap krisis ekologi.” — LiCAS.news

Total Comments:0

Name
Email
Comments