Wartawan harus bela fakta dan martabat manusia

Paus Fransiskus meminta sekumpulan wartawan untuk menyampaikan fakta dan berita objektif, bukan berita bohong dan rumor/gosip.

Apr 12, 2019

VATIKAN: Paus Fransiskus meminta sekumpulan wartawan untuk menyampaikan fakta dan berita objektif, bukan berita bohong dan rumor/gosip.

Prelatus itu mendorong mereka agar terus memberi ruang bagi “pertukaran pendapat, analisis, dan informasi secara terbuka dan bebas” yang akan “menguntungkan semua umat manusia di negara kalian.”

Kenyataan itu disampaikan oleh Paus Fransiskus pada audiensi dengan sekumpulan wartawan Katolik dan Protestan dari Jerman pada 4 April di Vatikan. Delegasi itu mewakili Konferensi Para Uskup Jerman, Gereja Evangelis di Jerman dan media sekular.

Kumpulan pelbagai denominasi itu memperlihatkan dialog aktif antara televisyen dan radio Gereja dan sekular di Jerman, katanya.

Dialog menciptakan “pemahaman, wawasan terbuka,” kata Sri Paus Fransiskus. Selain itu, kolaborasi memberi peluang bagi pertukaran idea dan pendapat secara terbuka dan bebas.

Para wartawan harus memastikan bahawa usaha mereka fokus pada “fakta dan bukan berita bohong, objektif dan bukan gosip, berita yang tepat dan betul, bukan berita utama yang lemah.,” kata Sri Paus. — ucan/VIS

Total Comments:0

Name
Email
Comments