Yesuit India, terbit buku pengaruh Fransiskus terhadap Gereja, masyarakat

Merayakan lima tahun masa kepausan Paus Fransiskus, dua orang Yesuit India menyusun sebuah buku yang menghimpunkan refleksi lebih 50 pemimpin Gereja tentang pandangan dan pengaruh Paus Yesuit tersebut dalam kehidupan mereka.

Mar 23, 2018

PUNE, India: Merayakan lima tahun masa kepausan Paus Fransiskus, dua orang Yesuit India menyusun sebuah buku yang menghimpunkan refleksi lebih 50 pemimpin Gereja tentang pandangan dan pengaruh Paus Yesuit tersebut dalam kehidupan mereka.

Father Kuruvilla Pandikattu SJ dan Father Vadappur Jose SJ, kedua-duanya profesor di Seminari Kepausan yang dikendali Yesuit di kota Pune, India barat, mengedit buku itu, yang berjudul “Francis Effect”.

Buku ini memuatkan refleksi daripada 51 penulis, 49 di antaranya orang India, yang menjelaskan pengaruh Paus Fransiskus terhadap Gereja India dan masyarakat serta masalah yang lebih luas seperti hubungan di antara agama dan pengetahuan.

Father Antonio Spadaro SJ, pemimpin redaksi jurnal La Civilta Cattolica, menulis dalam kata pengantar bahawa tujuan utama buku ini menyebarkan pemikiran positif Paus Fransiskus di kalangan orangorang India.

Dia mengatakan bahawa usaha tersebut akan meningkatkan kerohanian, menggiatkan dialog antara agama di tempat lahirnya peradaban yang digambarkan oleh Paus Paulus VI sebagai sebuah negara yang telah “mencari Tuhan dengan tiada hentihentinya, dalam meditasi, keheningan dan nyanyian doa yang sungguh-sungguh.”

Buku ini diterbitkan pada 13 Mac di seminari sebagai perayaan ulang tahun ke lima kepausan Sri Paus Fransiskus.--Ucanews.com (dgn izin)

Total Comments:0

Name
Email
Comments